Het enthousiasme zinderde langs beide tafels: 14 jonge mensen – oudere tieners, twintigers en enkele dertigers– stonden in de startblokken van een leiderstraining.
Er waren ook nog eens 4 “gesettelde” leiders - mannen en vrouwen gepokt en gemazeld door jarenlange bedieningen in gemeenten.
Een zalige belevenis voor al wie investeert in (bijbelse) vorming!
Een zalige belevenis voor al wie investeert in (bijbelse) vorming!
Tijdens de vorming passeerden de grote punten de revue: de oorspronkelijke opdracht aan de mens, de nieuw geschapen mens in Christus, ontvankelijkheid, leren luisteren naar God, christelijk karakter, dienstbaarheid, studie, communicatie, ...
Zonder discipel-zijn is er geen christelijk leider-zijn.
Die stelling werd omarmd met een hartelijke reactie:
Daar gaan we voor!
God legde zijn hand op harten doorheen belijdenis, gesprekken, toekomstgedachten.
Oei
De vorming maakte met kleine werkopdrachten de stap naar het leven in de praktijk: deelnemers zouden zichzelf evalueren, luisteren naar God en naar elkaar, prioriteiten zetten.
Toen confronteerde die praktijk hen met hun belijdenis: niemand investeerde moeite om die stap naar de praktijk te maken.
Dus kozen we plan B: Nieuwe uitleg en nieuwe pogingen. (Geen verandering.) Een andere aanpak. (Geen verandering.) Uitleg en verbanden tonen. (Geen verandering.) Het antwoord bleef hetzelfde: “Oei. Vergeten. Geen tijd gehad.”
Keuzes en gewoonten
We rafelden samen dit “geen tijd gehad” uiteen. Op zoek naar eerlijke verklaringen en motivaties. De hele groep concludeerde voor zichzelf:
We kíézen er zélf voor geen tijd te maken.
Onze gewoonten bieden niet spontaan die ruimte.
Het is gemakkelijker niets te veranderen.
Tegen de achtergrond van het ja-en-nee van een Jezus-leerling (Mattheüs 5:37) leidde dat naar een gesprek over integriteit – eerlijkheid naar zichzelf, naar God en naar de medemens. (Geen verandering.)
Verder
De keuzes lagen vast: gewoon verder zoals voorheen. Nochtans blijft de uitnodiging gelden om tezamen leider-zijn op te bouwen vanuit ons discipel-zijn. Maar dat vraagt om keuzes en bekering in priori_tijd …
Gaan ze er voor?
(Herman Heyman)